Transitie in het sociaal domein, hoe realiseer je dat?

“Kun je de agenda informatievoorziening sociaal domein maken?” werd me vorig jaar door een gemeente gevraagd.

Daarmee lag de uitdaging op tafel om de informatievoorziening van de bestaande kolommen WMO, Jeugd en Participatie tot een samenhangende klantgerichte opzet te brengen. Een opgave waar alle gemeenten voor staan in het kader van de transities in het sociale domein. Een belangrijk onderdeel hiervan is de integrale intake. Deze intake levert voordelen op voor de inwoners én voor de gemeente. Maar het is wel iets waar menig professional bij de lokale overheid mee worstelt.

Persoonlijke beleving versus de feiten

Toen ik enkele professionals over de integrale intake sprak, kreeg ik te horen dat hij (of zij) al klantgericht werkt en zo integraal mogelijk kijkt. Dit is echter beleving op Ik-niveau, dus vanuit het persoonlijke perspectief van de professional zelf. “Doe ik mijn soms werk niet goed?”, “Wordt mijn inzet en betrokkenheid betwijfeld?”, zo werd ook wel gezegd.

In collectief en organisatorisch verband ontstond over de integrale intake ongemak en onrust – dus op Wij-niveau.

Cruciaal is om daar nuchtere feiten naast te zetten (Het-niveau). Ik heb daarom met deze professionals praktijkvoorbeelden doorgenomen waarin inwoners verstrikt raakten tussen die kolommen. Bijvoorbeeld de man die failliet is gegaan, zijn gezin onbedoeld in de stress meeneemt en waarbij uiteindelijk een kind uit huis geplaatst wordt. En heb met hen gedeeld dat in de huidige situatie elke kolom een eigen intake met eigen taal en beoordelingskader heeft.

Omdat per kolom met eigen dienstverlening en eigen en registratie en informatie wordt gewerkt, staan er voor inwoner of klant extra schotten, juist waar dat niet zou moeten.

Van feiten naar vernieuwing

Het (h)erkennen van deze feiten (Het) creëerde bij de betrokkenen professionals (Ik en Wij) de ruimte om te onderkennen dat zij én betrokken zijn én tegelijkertijd slechts een deel van de klantwerkelijkheid zien en bedienen. Zo ontstond de bereidheid om naar nieuwe wegen te zoeken.

De grote betrokkenheid van deze professionals kon weer een bron zijn voor ontwikkeling en vernieuwing.  Vanuit de betrokkenheid werd vervolgens gewerkt aan een nieuwe, hoogwaardige integrale intake.

Cruciaal in dit proces is dat betrokken professionals meer oog hebben voor de werkelijkheid die zich aandient: een nieuwe organisatie waarin de klant en niet de oude kolommen dominant zijn.

Transities sociale domein verlopen goed bij de juiste balans

De verhouding tussen Het, Ik en Wij is met deze aanpak in balans gebracht. Op basis van beleid en feiten is koers gezet op Het. Daarover is met professionals individueel (Ik) en in collectief verband (Wij) gesproken. Daardoor hebben zij zich anders tot zichzelf en de koers kunnen positioneren.

De juiste balans is belangrijk en niet alleen voor transities in het sociale domein, maar voor transities in het algemeen bij lokale overheden.

De verhouding tussen Ik, Wij en Het bepalen of het beleid programma of project wel of niet slaagt. De factoren Het, Wij en Ik vormen samen een driehoek. Daarom noem ik de beschreven aanpak de Driehoeksaanpak.

In de training De Driehoeksaanpak leer je hoe je zelf balans kunt brengen tussen de factoren Het, Wij en Ik.

Meer info over training De Driehoeksaanpak >

2 gedachten over “Transitie in het sociaal domein, hoe realiseer je dat?

    • Dank, we zullen er naar kijken. Hebben er zelf geen last van gelukkig.
      Hoop dat je op een andere plek nog wel een keer de video kan bekijken

Een reactie plaatsen