Een kort verslag over mijn eerste training

Afgelopen 16 mei gaf ik een eerste training waarbij ik professionals en sleutelfiguren in de gemeentelijke wereld kennis heb laten maken met mijn Driehoeksmodel. Uitgangspunt voor de training is om te kijken naar de effectiviteit van ons als gemeentelijke organisatie; hoe zetten we goede voornemens als beleid, plannen, uitgangspunten, etc. om naar tastbaar resultaat. Voor de effectiviteit is het van belang dat de drie factoren in de de Driehoek balans zijn. Dit hangt samen met de 80/20 paradox. Na afloop van de training vertelden een aantal van de deelnemers wat zij van de training vinden en gaan meenemen in hun werk. “Ik vind het heel knap van Vincent dat hij de vragen uit de groep direct kon toepassen in zijn model . Hij liet zien dat het niet zomaar een kunstje is, maar kon het ogenblikkelijk een plek geven en dat laat daarmee dus zien dat het model werkt.” – … Lees verder…

KCC weg ermee?!

De titel van deze blog duidt op discussie over de (on-)zin, doel en rol van een KCC, een Klant Contact Centrum. Ik wil je graag meenemen in het proces dat ik als projectleider KCC doorloop, aan de hand van één van de 7 stappen die ik hanteer in mijn Driehoeksaanpak, namelijk ‘diagnose stellen’. Een voorbeeld uit de praktijk Sinds pakweg 6 weken ben ik projectleider KCC bij een gemeente (zie mijn Linkedin profiel voor de naam). Voor deze opdracht hebben we drie fasen benoemd, namelijk: – Het opstellen van een Plan van Aanpak met agenda – Vervolgens het opstellen van een Bedrijfsplan – En als laatste uiteraard de implementatie Agendavorming Op dit moment zijn we in deze eerste fase bezig met de agendavorming. Hierin is bijvoorbeeld opgenomen: – welke inhoudelijke thema’s moeten worden meegenomen – op welke punten moet welke koers worden uitgezet – waarop zullen keuzes moeten worden gemaakt … Lees verder…

Transitie in het sociaal domein, hoe realiseer je dat?

“Kun je de agenda informatievoorziening sociaal domein maken?” werd me vorig jaar door een gemeente gevraagd. Daarmee lag de uitdaging op tafel om de informatievoorziening van de bestaande kolommen WMO, Jeugd en Participatie tot een samenhangende klantgerichte opzet te brengen. Een opgave waar alle gemeenten voor staan in het kader van de transities in het sociale domein. Een belangrijk onderdeel hiervan is de integrale intake. Deze intake levert voordelen op voor de inwoners én voor de gemeente. Maar het is wel iets waar menig professional bij de lokale overheid mee worstelt. Persoonlijke beleving versus de feiten Toen ik enkele professionals over de integrale intake sprak, kreeg ik te horen dat hij (of zij) al klantgericht werkt en zo integraal mogelijk kijkt. Dit is echter beleving op Ik-niveau, dus vanuit het persoonlijke perspectief van de professional zelf. “Doe ik mijn soms werk niet goed?”, “Wordt mijn inzet en betrokkenheid betwijfeld?”, zo … Lees verder…

De Russische Revolutie anno nu

100 jaar Russische Revolutie Afgelopen weekend bezocht ik de tentoonstelling “1917 Romanovs & Revolutie” in de Hermitage in Amsterdam. Een tentoonstelling ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de Russische revolutie. Het begint met een prachtige reconstructie van de chique Passage van Sint-Petersburg, waar de rijken destijds flaneerden. De tentoonstelling verhaalt over het leven van de laatste Russische tsaar, Nicolaas II en zijn gezin. Het schetst hoe de armoede en de spanningen in het land toenamen en de tsaar zich daarvoor afsloot. Hij volhardde in denkbeelden over die andere wereld buiten zijn eigen kring, die ver van de realiteit stonden. Mede daardoor kon de Russische revolutie van 1917 plaatsvinden. Onze wereld van vandaag had er heel anders uit kunnen zien als Nicolaas II zich realistischer had opgesteld en in de aanloop naar 1917 beter had ingespeeld op de binnenlandse en buitenlandse ontwikkelingen. Deze prachtige tentoonstelling illustreert maar weer eens hoe de … Lees verder…

Waarom MT-leden er soms niet bij zijn

Stel je een vergadertafel voor. Daaraan zitten de leden van het MT (MO, DT). Waar zijn zij met hun gedachten? Het lijkt erop dat zij de stukken niet hebben gelezen en niet de aard en het strategische belang van de agendapunten doorgronden. Hebben ze in de drukte van de dag de stukken met een snelle blik nog even gelezen? Zijn ze vooral bezig met de consequenties voor hun eigen afdeling in plaats van het belang van de organisatie? Er zijn genoeg redenen om je bezig te houden met strategische vraagstukken van de organisatie. Neem als voorbeeld het sociaal domein. Dat is een relevant actueel thema voor een ieder, zoals hoofd Ruimte of baas Bedrijfsvoering. Niettemin is een MT’er er soms met zijn of haar hoofd niet bij als hierover vergaderd wordt. Blijkbaar ligt het niet zo logisch en rationeel. Hoe komt dat nou? Een belangrijke verklaring ligt volgens mij in … Lees verder…

Over veel praten en weinig zeggen….

In het recente februarinummer van Management Team stond een interview met Wessel Ganzevoort, “eminence grise” onder de organisatieadviseurs. Hij zei: “We besteden gemiddeld 80% van onze tijd op kantoor aan praten, maar we zeggen bar weinig”. Herkenbaar … ‘Lastige problemen’ hebben hun oorzaak meer in de manier van (niet) communiceren óver de inhoud, dan ín de inhoud zelf. Wessel Ganzevoort zegt “Durf te vragen: hoe deed ik het”. Hij zegt daarmee: haal feedback, verbreed je blik, verrijk je zelfbeeld, enz. Spreek elkaar meer aan. Ja, dat lijkt mij ook. En .. ik hoor managers en professionals wel praten over visie en beleid, maar eigenlijk bar weinig zeggen – om met Ganzevoort te spreken. Beelden of ideeën over dat beleid eens bij elkaar toetsen … weinig. Elkaar bevragen op “Wat verwacht jij daar eigenlijk van?” … nauwelijks. Jammer eigenlijk. Want als je hen daarop bevraagt, dan blijkt er rijke verscheidenheid te bestaan in ideeën, … Lees verder…

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten